Jadi Korban Penyiraman Air Keras, Faisal Halim Sempat Berniat Pensiun

Oleh: Harits Tryan Akhmad
Jumat, 14 Juni 2024 | 08:12 WIB
Faisal Halim (tengah) muncul ke publik usai menjadi korban penyiraman air keras. (Foto/YouTube Selangor FC).
Faisal Halim (tengah) muncul ke publik usai menjadi korban penyiraman air keras. (Foto/YouTube Selangor FC).

BeritaNasional.com - Pemain Selangor FC dan Timnas Malaysia Faisal Halim akhirnya muncul ke publik pertama kali setelah menjadi korban penyiraman air keras pada bulan Mei lalu. Nampak beberapa bagian tubuh Faisal Halim terdapat luka imbas penyiraman air keras.

Dalam konferensi pers di pusat pelatihan Selangor FC, Malaysia, Kamis (13/6/2024) waktu setempat, Faisal nampak penuh emosi dan mengalirkan air mata. 

Sebagaimana disampaikan oleh media Malaysia Stadium Astro, Faisal nampak rela kehilangan gajinya selama sebagai pemain sepak bola, asalkan dirinya bersama sang keluarga selamat dari ancaman teror orang tidak dikenal.

“Pada awalnya, sewaktu minggu kedua, saya katakan kepada Datuk (Seri Shahril Mokhtar, Ahli Lembaga Pengarah Selangor FC), saya sanggup hilang gaji saya berpuluh ribu untuk berhenti bermain bola asalkan saya selamat, keluarga saya selamat,” ujar Faisal dilansir dari Stadium Astro, Jumat (14/6/2024).

"Saya katakan kepada keluarga saya, saya tidak kisah hilang gaji saya berpuluh ribu, saya hanya mahu pulang ke kampung untuk tenang. Saya sanggup bekerja dengan gaji RM100, RM50 sehari asalkan keluarga saya selamat, saya tidak perlu hidup dalam ketakutan,” imbuhnya.

Selain itu, Faisal Halim mengaku akan terus berusaha memulihkan kondisi tubuhnya agar bisa kembali merumput kembali. Namun, harapan ke depannya tidak ada lagi ancaman yang didapatkannya ataupun pihak keluarga.

"Tetapi apa yang memberikan semangat dan apa yang Datuk janjikan kepada saya, 'Miki saya tahu awak mampu teruskan, saya jaminkan keselamatan awak dan keluarga awak,” tuturnya.
“Ketika itulah saya mula bersemangat untuk teruskan usaha saya untuk bermain bola semula,” tambah dia.

Diketahui sebelumnya, Bintang Timnas Malaysia Faisal Halim dilaporkan disiram air keras oleh orang tidak dikenal saat sedang di pusat perbelanjaan di Damansara, Kuala Lumpur, Minggu (5/5/2024).sinpo

Editor: Harits Tryan Akhmad
Komentar: